Back to top

Online kereskedelmi körkép

Nagy változások előtt áll a hazai és az európai kereskedelem. Lassan az élet minden területe áttolódik az online világba, így a vásárlás is. Számos lehetőség érhető el hazánkban már, de van hova fejlődni ha az online élelmiszer értékesítésre gondolunk.

A GKI Digital online illetve e-kereskedelmi körképéből jól kitűnik, hogy hazánkban még erősen kialakulóban lévő ágazat az élelmiszer ilyen formájú kereskedelme. Az e-kereskedelmi toplista élén elektronikai és tartós fogyasztási cikkeket értékesítő webshopok állnak. A gyorsan forgó fogyasztási cikkeket (FMCG) értékesítő vállalatok közül a rangsor ötödik helyén áll a TESCO online áruháza, ez jól mutatja, hogy az élelmiszer típusú termékek online vásárlása már kimutathatóan jelen van hazánkban is. A listán szereplő vállalatok között fontos lehet még a tizedik helyre került Tchibo webáruháza is.

A hazai e-kereskedelem a 2016-os évben összesen 110 milliárd forint forgalmat bonyolított le, ami közel 5,2 millió vásárlást jelent, ebből következően 20 százalékos éves bővülést tapasztaltak.

Egy másik, a GKI Digital által végzett kutatás szerint az FMCG (gyorsan forgó fogyasztási cikkek) szektor, az online térben még mindig csak a szárnypróbálgatás időszakában jár, de az már jól látszik, hogy nagy jövő áll a rendszeres bevásárlások online intézése előtt.

A nemrég lezárult, WebShop Experts által végzett Webáruház Felmérésének eredményéből kiderült az interneten legjobban értékesíthető termékek listájának első 3 helyén az erotikus segédeszközök, a gyógyszerek, vitaminok, táplálékkiegészítők és a mobiltelefonok és tartozékaik vannak. Ezen a listán az élelmiszerek a 4 helyen állnak. A felmérésben a webáruházak eléréseit, fizetési és kiszállítási módokat és a vásárlók korösszetételét is vizsgálták. 

A hazai növekedéshez hasonlóan Olaszországban és Romániában is erősödik az online értékesítés rendszere. Románia e-kereskedelme meghaladja idén a 2,5 milliárd eurós forgalmat, 2020-ra pedig ez megduplázódhat az Online Áruházak Romániai Egyesülete (ARMO) szerint.

Olaszországban a 2016-os évhez képest az online kereskedelem forgalma mintegy 37 százalékkal, 812 millió euróval növekedett eddig, ebből 708 millió euró az élelmiszerek forgalma volt - állapította meg az olasz Osservatori Intézet. Az élelmiszeripari termékek közül online értékesítés szempontjából a legfontosabbak (54 százalékkal) a szárított és előre csomagolt élelmiszerek, mint a kávé, ezeket követik a friss zöldség-gyümölcs (31 százalékkal), majd az alkoholos és nem alkoholos italok illetve a fagyasztott élelmiszerek.

Annak ellenére, hogy komoly forgalom bonyolódik le az online piactereken, ez még messze elmarad Nagy Britanniától, Franciaországtól vagy Németországtól. 

Olaszországban a webshopokon és online áruházakon túl interneten rendelhető zöldséges és

gyümölcsös doboz-rendszerrel szállt be az e-kereskedelembe egy olasz üzletlánc. A már hazánkban is népszerű értékesítési megoldás, lényege hogy rendszeres időközönként egy nagyobb doboz friss zöldség és gyümölcs érkezik a szolgáltatásra előfizető vásárlóhoz, ezek a termékek biztosan hazai és helyi termelőktől származnak és frissek. A válogatott szezonális zöldségekből és gyümölcsökből álló csomag az interneten keresztül rendelhető meg. Az olasz üzletlánc által szervezett akció lényege, hogy a megrendelhető kiváló minőségű termékek az üzletlánc boltjaiban is beszerezhetőek. A választékban két különböző méretű, 3 és 6 kilós csomag rendelhető kéthetente. Szezonális zöldségek között a vásárlók kapnak paradicsomot, paprikát, padlizsánt, uborkát, hagymát és salátaféléket is. A kevésbe rutinos háziasszonyok kedvéért a csomag tartalmaz recepteket illetve rövid tájékoztatót a zöldségekről.

A Buisness Insider szerint az online piaci növekedés az egész Európai Unióra jellemző, ennek oka lehet, hogy korlátok és határok nélkül folyhat a kereskedelem, illetve hogy a fiatalok jobban kedvelik ezt a vásárlási formát. A tanulmány kiemelte, hogy ezen a területen is gondot okozhat a Brexit, hiszen 2016-ban az e-kereskedelem 30 százalékát Nagy Britannia bonyolította.   

Forrás: 
esmmagazine.com/GKI Digital

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Hogyan csökkenthető az anti­bio­tikum-rezisztencia?

A WHO határozottan javasolja a gyógyászatilag fontos antibiotikumok használatának csökkentését az élelmiszertermelésre tenyésztett állatok esetében, beleértve az ilyen antibiotikumoknak az állatok növekedésének gyorsítására és diagnózis nélküli betegségmegelőzésre való teljes tiltását.

A PENNY kész bővíteni a hazai beszállítói körét

A PENNY kiskereskedelmi áruházlánc nyitott arra, hogy 223 magyarországi üzletében növelje a hazai élelmiszerek arányát. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) a PENNY Market Kft. vezetőivel egyebek között erről is egyeztetett.

Magyar hagyma: a piaci részesedés növelése a cél

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara égisze alatt működő hagyma munkacsoport hiánypótló szerepet tölt be a termelés hatékonyabbá tételében és a piacszervezésben. A versenyképes termesztéshez technológiai fejlesztésekre, megfelelő fajtaválasztásra és a tárolókapacitások növelésére van szükség.

Új hobbikerti zöldségfajták

A Beekenkamp Plants Ornamentals bemutatta az Alfrescót, a hobbikerti zöldségek és fűszernövények új sorozatát. Az oltott és nem oltott zöldség- és fűszernövény-palántákat gondosan kiválasztott magokból nevelik, és a SKAL higiéniai szabályok szerint termesztik.

Génszerkesztés a hatékonyabb élelmiszertermelésért

Amerikai és brit kutatók a világon elsőként hoztak létre olyan génszerkesztett hím állatokat, amelyek spermájának felhasználásával a betegségeknek jobban ellenálló és magasabb húsminőséget biztosító állatok születhetnének, ami hatékonyabbá tehetné az élelmiszertermelést.

Stabilan emelkednek a fogyasztói árak is

Fennmaradt a mezőgazdasági termékek árának emelkedő trendje – derül ki a KSH első féléves adataiból. Az agrár-, az élelmiszeripari és a fogyasztói árak közül az utóbbiak emelkedtek a legnagyobb mértékben.

Az Agrárkamara elkészíti a tagdíjbevallást tagjai helyett

Október végéig kell befizetni a tagdíjat. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) csökkenti tagjai adminisztrációs terheit azzal, hogy idéntől elkészíti tagdíjbevallásukat, hasonlóan a NAV általi SZJA-bevallásokhoz.

Sokkal többet költöttünk alkoholra és kávéra a boltokban

Az egy évvel korábbinál majdnem százmilliárd forinttal költöttünk többet élelmiszerre és alkoholra kiskereskedelmi egységekben a kijárási korlátozással terhelt idei második negyedévben.

Növénytermesztési központ épült Somogycsicsón

Ünnepélyesen adták át a gépszínt, irodaházat és egyéb kiszolgáló épületeket a Claessens cégcsoport érdekeltségébe tartozó Csicsó Pig Kft. Somogycsicsói sertéstelepén. Az eseményen Nagy István agrárminiszter hangsúlyozta, hogy nehéz gazdasági helyzetben a beruházás, a tervszerű fejlesztés jelenthet megoldást.

A második koronavírus-segélyért folyamodhatnak az amerikai farmerek

Az USA agrárminisztériuma bejelentette második segélycsomagját a Covid-19 járvány miatt kieső bevételek, illetve megnövekedett marketingköltségek kompenzálására. Összesen 14 milliárd dollárt osztanak szét a farmerek közt, a korábbinál szélesebb körben.