Back to top

Egy reklámon akadtak ki, traktorokkal állták el a multi központi raktárát

A hét elején mintegy 250 traktorral vették körbe az Edeka élelmiszer-kiskereskedelmi lánc központi raktárát német gazdálkodók, órákra megakadályozva az áru be- és kiszállítását. A spontán szerveződött éjszakai akciót az Edeka egy friss reklámja robbantotta ki.

Nem kell sok a német gazdáknak mostanában, hogy traktorba szálljanak és az utcán teremjenek (a fotó illusztráció, nem az esemény helyszínén készült)
Fotó: Pixabay
Olyan paprikás a hangulat egy ideje a német gazdálkodók körében, hogy mostanában már nem kell sok, hogy traktorba szálljanak és az utcákon teremjenek. Legutóbb a múlt héten robbant ki egy spontán traktorfelvonulás, és az Edeka élelmiszerkereskedelmi lánc központi raktárát zárták el a külvilágtól a tüntetők.

Az ok egy vitatott megfogalmazású hirdetés volt, amelyet fennállásának 100. évfordulója alkalmából tett közzé az Edeka egyik regionális egysége

– számolt be róla a német média.

A hirdetésen egy német humorista látható öltönyben és csokornyakkendőben, illetve egy szöveg, amelyet elvileg – az utólagos magyarázkodások szerint legalábbis – nem annak szántak, gyakorlatilag azonban könnyen értelmezhető az élelmiszer értékét lebecsülő szóviccnek: „Essen hat einen Preis verdient: den niedrigsten. (Szabad fordításban: "Az élelmiszer megéri az árát: a legalacsonyabbat" - a szerk.)

Ahogy a Spiegel felidézi, a német gazdálkodók hónapok óta lényegében folyamatosan azért vannak az utcán, mert a megélhetésüket érzik veszélyeztetve a szigorodó talaj-, víz- és levegővédelmi előírások miatt, és azt szeretnék elérni, hogy az ezzel kapcsolatos kiadásaikat legalább a termékeik méltányos árával ismerje el a társadalom.

A félreérthető szövegű reklám
Fotó: @JRuckwied/Twitter
Szégyen, hogy ebben a légkörben még mindig nem tudnak mást kitalálni az élelmiszerkereskedelmi láncok, mint az olcsóságukkal kampányolni – reagáltak a reklámra az agrárszervezetek képviselői.

„Fel nem fogjuk, hogy miért nem jut eszébe semmi egyéb az Edekának a 100. évforduló alkalmából, mint az alacsony árak. A reklám egyszerűen lebecsüli a minőségi élelmiszer értékét”

– fogalmazott Joachim Ruckwied, a német gazdaszövetség elnöke.

Julia Klöckner agrárminiszter is a gazdák mellett foglalt állást, és megígérte, hogy a kancellári hivatalban rövidesen egy találkozót hív össze a dömpingáras élelmiszerek témájában. „A gazdák és az élelmiszer-kiskereskedelmi láncok úgy viszonyulnak egymáshoz, mint Dávid Góliáthoz” – fogalmazott.

Az Edeka ugyanakkor úgy kommentálta az eseményeket, hogy

félreértették a plakátot a felbőszült tüntetők.

A kereskedelmi lánc szóvivője szerint a reklámszövegben az „Essen” szó nem az ételt, hanem egy település nevét jelenti (nem a jól ismert Ruhr-vidéki nagyvárosét, hanem egy másik Essenét Alsó-szászországban, ahol a regionális Edeka-szervezet éppen a 100. jubileumát ünnepli, és ahol az erre utaló plakátokat kitették – ezt alátámasztja, hogy nemcsak „Essen-verzióban” létezik a plakát, hanem más környéki városok nevével is). A plakáton szereplő humoristát is meglepte a felháborodás – a menedzsere úgy nyilatkozott, ha bármi sejtésük lett volna róla, hogy hova fajul ez az egész, akkor nem írják alá a szerződést, olvasható a német gazdaszövetség Facebook-oldalán is hivatkozott hírben.

A gazdák a plakátok azonnali eltávolítását követelték, de végül hosszas tárgyalások után a hét közepén abban egyezett meg a két fél, hogy a plakátok maradnak, de a vitatott szlogent átragasztják.

Forrás: 
magyarmezogazdasag.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Ez a krumpli kevésbé hizlal

A burgonya az egyik legnépszerűbb élelmiszer Németországban, sok fogyasztó számára azonban túl magas a szénhidráttartalma. A Kaufland áruházak most alternatív termékújdonságot kínálnak a diétázó burgonyakedvelőknek.

Jelentős értékesítési problémák a nyúlágazatban

A magyarországi nyúltenyésztés legnagyobb felvevőpiaca Németország, Svájc és Olaszország, ahol a járványhelyzet hatására visszaesett a kereslet. A takarmányárak növekedtek, a felvásárlási árak csökkentek, a megmaradó húst hűtve be kell tárolni, ami komoly költségtöbbletet jelent. A magyar nyúl 96 százaléka exportra kerül, de jelen helyzetben a hazai fogyasztás emelkedése is segítheti az ágazatot.

Rekord paprikakivitel a spanyoloknál

Tavaly értékben és mennyiségben is csúcsot döntött a spanyolországi paprikaexport. A korábbi visszaesés után a paprikát exportáló vállalkozások száma is újból gyarapodott: amíg 2016-ban 718 spanyol cég szállított külföldre, egy évre rá 701, 2018-ban pedig csak 650, tavaly azonban a számuk 672-re nőtt.

Több nyugat-európai országban is nőttek a traktoreladások

A 2018-ban történt visszaesés után tavaly nőttek a traktoreladások Franciaországban, Németországban, Olaszországban és Ausztriában is.

Mégis utazhatnak idénymunkások Németországba, ezekkel a feltételekkel

Április és május folyamán 40-40 ezren léphetnek be az országba, csak repülővel érkezhetnek, és szigorú egészségügyi ellenőrzés után azonnal munkába állhatnak ugyan, de a többi dolgozótól elszigetelve kell őket elszállásolni és két hétig nem hagyhatják el a telephelyet.

Virágos erkély mozgalom a kertészetek megmentéséért

Interneten lehet megrendelni és házhoz szállítják a növényeket annak, aki részt vesz a most meghirdetett Virágos erkélyek elnevezésű mozgalomban, Olaszországban. A kampányt azzal a céllal indították, hogy színt, szépséget és reményt vigyenek a nehéz napokba és enyhítsék a virágkertészek veszteségeit.

Nagy István nyílt levélben szólt az élelmiszerláncokhoz

"Levelet írtam ma valamennyi meghatározó élelmiszer kiskereskedelmi láncnak, melyben együttműködésüket kérem a magyar termékek forgalmazásával kapcsolatban" - írta közösségi oldalán az agrárminiszter, akinek gondolatait változtatás nélkül közöljük.

Biztonságos vásárlás koronavírus idején

A koronavírus járvány megváltoztatja a vásárlási szokásokat is. Ahhoz, hogy minél kevesebb fertőzésforrás legyen a bevásárlás, be kell tartanunk néhány fontos szabályt.

Több géppel többet dolgoznak a földeken, mint tavaly

Ez derül ki a flottakövetési szolgáltatást is nyújtó i-Cell járműkövető rendszerének adatai alapján. Az adatok természetesen az i-Cell ügyfeleinek járműmozgását mutatják, így tendenciákra lehet belőlük következtetni, de nem tekinthetők országosan reprezentatívnak.

Koronavírus: így látja a helyzetet az agrárminiszter

A koronavírus agráriumra gyakorolt hatásairól beszélgetett, s a téma legfontosabb kérdéseit járta körül Nagy István agrárminiszter és Győrffy Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) elnöke a "Szóvetés" című podcast-sorozat legfrissebb epizódjában.