Back to top

Igazi ízeket tapasztalva

Egyedülálló programot indítottak a Balaton-medence nyugati felében Szezonkosár Bevásárlóközösség néven. A szerveződésről a Hévíz-Balaton-Zalai-Dombhátak LEADER Egyesület munkaszervezetének vezetőjét, Vértesaljai Lászlót kérdeztük.

Mit kell tudni a közösség megalakulásáról? Honnan jött az ötlet, hogyan valósították meg, milyen volt a fogadtatása?

Többféle méz is van a balatoni kosárban
Fotó: Bella Huba
– A Balaton nyugati medencéjében egyedülálló a kezdeményezésünk. A Szezonkosár Bevásárlóközösséget a Hévíz-Balaton-Zalai-Dombhátak LEADER Egye­­sület idén júniusban hozta létre. Nagy segítség volt, hogy a közösség létrehozását a Vidékfejlesztési Program is támogatta – idézte fel a közösség létrehozásának körülményeit Vértesaljai László. – Az ellenőrzött helyi termékek fogyasztásának fellendítése érdekében alapított bevásárlóközösség egy térségek közötti helyi együttműködés keretében működik, melyben négy LEADER-akciócsoport vesz részt Zala és Veszprém megyéből. A már országszerte működő bevásárlóközösségek szolgáltak mintaként. Az esztergomi Kiskosár Bevásárlóközösség működése volt az elsőszámú példa, amit kissé átalakítottunk a helyi viszonyoknak megfelelően. Rendkívül pozitív volt a közösség fogadtatása, egyből sok termelő és helyi család csatlakozott hozzá.

Úgy gondolom, mindig is megvolt az igény a jó minőségű, egészséges és ellenőrzött helyi termékekre.

Bevásárlóközösségünk ezt az igényt kívánja kiszolgálni egy webáruház üzemeltetésével (http://www.szezonkosar.hu/). Már most is több mint kétszázötven élelmiszerből lehet választani, a tojástól kezdve a zöldségeken át egészen a kiváló Balaton-felvidéki borokig. Az áruház minden termékét helyi termelők állítják elő.

Már működik egy ideje a Szezonkosár. Mi a céljuk vele, milyen eredményeket várnak tőle?

– Legfontosabb célunk, hogy ezt a helyi termékekre támaszkodó platformot hosszú távon üzemeltethessük, megbízható és egészséges élelmiszerforrásként a helyi családok számára. A COVID-19 okozta járványhelyzetben megerősödött az igény az úgynevezett egyérintéses termékek iránt. A mi térségünkben is sokan elkezdtek közvetlenül a termelőktől vásárolni, azonkívül komoly igény mutatkozott a helyi termékeket összefogva megjelenítő rendszer iránt. Mindezek tudatában a bevásárlóközösségünkhöz csatlakozó termelők és vásárlók számának gyors növekedésére és a forgalom erősödésére számítok. Az újonnan létrehozott közösség fennmaradásán túl a helyi szolgáltatási szektor bevonására is számítok hosszú távon.

Eltelt már néhány hónap a működés indulása óta. Mik a tapasztalataik?

– Kiemelkedő médiafigyelem kísérte a weboldal elindítását, ami közösségünk hirtelen gyarapodása is tükrözött. Az utóbbi hónapban viszont nem érzékeltük a tagság markáns növekedését.

Tapasztalataink elemzésekor fontosnak tartom megjegyezni, hogy a közösségünkhöz csatlakozni szándékozóknak fel kell készülnie egyes vásárlási szokásaik megváltoztatására.

Bár a nyílt napjainkon lehetőség van vásárlásra a megrendelésen kívül is, de a közösséget a tudatos, előre átgondolt rendelésekre alapozzuk, ráadásul online felületen. Az esetleges nehézségek megoldása érdekében az átadónapokon információs pontot üzemeltetünk, hogy segítsünk vásárlóinknak az újszerű rendszer kiismerésében.

A kóstolással egybekötött átadónapokon személyesen találkozhatnak a vásárlók a termelőkkel, és megismerhetik a kínálatukat is
Fotó: Bella Huba
Hogyan fogadták az érintett gazdák és termelők a programot?

– Az általunk megkeresett gazdák 90 százaléka örömmel csatlakozott hozzánk. Többségüket a LEADER-szervezeten keresztül benyújtott támogatási kérelmek miatt már jól ismertük, de „kívülről” érkező termelők is szép számmal vannak közöttük. A megalakulás előtt tartott termelői fórumok tapasztalatai alapján kiemelten fontosnak tartottuk, hogy szigorú rendszert vezessünk be a termelők és termékeik ellenőrzésére. Ezt a LEADER-egyesület munkaszervezete vállalta. Újszerűségüknek köszönhetően igen felkapottá váltak a bevásárlóközösségek mint értékesítési csatornák, ennek ellenére mi továbbra is úgy gondoljuk, hogy továbbra is az ellenőrzött helyi termék képezik közösségünk alapját.

Mit gondolnak, mennyire segíti ez az önök munkáját, illetve az értékesítést?

– A hozzám eljutott vélemények alapján azt mondhatom, hogy az értékesítésre fordítandó idő koncentrálása, valamint hogy a megrendeléseknek köszönhetően pontosan tisztában vagyunk a kereslettel, és ez vált nagy segítségünkre a termelés megtervezésében. Így nem kell az teljes napokat a piacon tölteniük a termelőknek, és felesleg sem keletkezik.

Az online megjelenésnek szintén pozitív volt a fogadtatása, elvégre weboldalunkon minden termelő meg tudja mutatni a saját portfólióját.

Azonkívül így csatlakozni tudnak a nagy volumenű térségi marketingkampányokhoz, és egy-egy ilyen méretű önálló kampány finanszírozása legtöbbjük számára elérhetetlen.

A vásárlók mit szóltak a programhoz? Mi a véleménye, mennyire bevett szokás a házi termékek tudatos keresése, fogyasztása?

Vértesaljai László, a Hévíz-Balaton-Zalai- Dombhátak LEADER-Egyesület munkaszervezetének vezetője
Fotó: Bella Huba
– Lelkes vásárlóink egybehangzóan örülnek neki, hogy valóban helyi termékek ilyen széles spektrumát tudják megvásárolni és fogyasztani. Sokan mondják, hogy az általunk forgalmazott termékeket kóstolva felelevenedik bennük nagyszüleik burjánzó kertje, vagy hogy elfeledett ízeket fedeznek fel újra bennük. Szerintem ezek az emlékek és a vágy, hogy gyermekeink is megismerjék az igazi háztáji ízeket, erősítik közösségünket és segítenek előtérbe helyezni a helyi termékeket.

Mik a terveik? Terveznek-e programokat a vásárlóiknak?

– Kóstolással egybekötött nyílt átadónapjainkon közvetlenül találkozhatnak a vásárlók a közösség termelőivel. Az átadónapok programját a termelők bemutatkozásával szeretnék tovább bővíteni, amelyek keretében bemutathatják gazdaságukat, termékeiket és a termelés folyamatát.

Tervezik-e újabb gazdák, termelők bevonását, és ha igen, mik a csatlakozás feltételei?

– Természetesen, folyamatosan bő­víteni szeretnénk a termelők körét. Ennek során a termékskála szélesítése a fő szempont. Ellenőrzési rendszerünk alapköve, hogy a megyéből, illetve 40 kilométeres körzetből kell származni a termékeknek. Termelőinktől nyitottságot várunk el munkaszervezetünk irányában.

A csatlakozáskor és évente egy alkalommal lehetővé kell tennie a termelőinknek a gazdaság bejárását, hogy ellenőrizzük a hatósági engedélyeket, a termék-előállítás folyamatát, körülményeit és volumenét.

Így csak valóban helyi termékeket előállító és a saját árujukat árusító termelők kerülhetnek a tagjaink közé.

Összességében mit mondana: bevált az elképzelésük, amivel elkezdték a programot?

– Néhány hónap elteltével nem vállakoznék végleges konklúzióra, de a termelői visszajelzések és a vásárlók elégedettsége alapján úgy gondolom, jó irányba indultunk. A helyi termékek értékesítésére szükség volt egy közös platformra, szerintem nem érdemes pusztán az értékesítésre egyedi felületet létrehozni. Bevásárlóközösségünk egyre inkább a helyi termelést és a termelők együttműködését ösztönző, a vidékünkön élő családok tucatjait kiszolgáló fórummá alakul. Egy öntudatos közösség összekovácsolása és a szokások megváltoztatása időigényes, de hálás feladat. Meggyőződésem, hogy a következő években a Szezonkosár Bevásárlóközösség tovább gyarapszik, és meghatározó tényezőjévé válik a Balaton nyugati medencéjében előállított termékek értékesítésének – fogalmazott Vértesaljai László munkaszervezet-vezető.

Forrás: 
Magyar Mezőgazdaság
Ezt a cikkünket és a témában további cikkeket a Magyar Mezőgazdaság 2020/35 számában olvashat.

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Mulcsozás égetés helyett – Növényvédelmi előrejelzés 44. hét

Az év során, de különösen most bőséges mennyiségű növényi hulladék keletkezik a kertekben. Régen ennek nagyját elégették, most viszont más, sokkal praktikusabb megoldásokat kell találni. A legegyszerűbb hulladékkezelő cégre bízni, de hasznosabb és környezettudatosabb lehetőség a helyben keletkezett hulladék mulcsként való felhasználása.

A borturizmus jövője: digitalizáció és személyre szabott ajánlatok

Internetes konferenciát tartottak Fokvárosban, Innováció a borturizmusban a COVID-19 járvány összefüggésében címmel, amelyen Argentínából, Chiléből, Franciaországból, Olaszországból, Spanyolországból felszólaló előadók osztották meg tapasztalataikat arról, milyen hatást gyakorolt a koronavírus járvány a borturizmusra.

Néhánynapos kultúrák - csírazöldségek

Kevesen nevelnek csírazöldségeket hazánkban, pedig azok már néhány nappal a vetés után betakaríthatók, a megtérülés tehát igen gyors. A növények minőségmegőrzési ideje viszont rövid, tehát csak biztos piaci háttérrel érdemes belefogni. Prázmári Mihály egyéni vállalkozó, valamint Hintalan György, az Ökovital Kft. ügyvezetője osztotta meg velünk tapasztalatait a zöldségtermesztés e különös ágáról.

Fogyasszuk kristályosan is a mézet, ám ha szükséges, kíméletesen olvasszuk fel!

Itt az influenzaszezon és még aktuálisabbá válik a méz használata. A méz kikristályosodása teljesen természetes folyamat és inkább akkor van baj, ha ez nem történik meg. Az azt is jelentheti, hogy nem igazi a méz, vagy már túl sokszor felhevítették. Ha tehetjük fogyasszuk kristályosan is a mézet. Ha viszont szükséges, így tudjuk kímélő módon újra folyékonnyá tenni.

Májusban tartják a Fruit Logistica kiállítást

A COVID-19 járvány miatt a szokásos február közepe helyett május 18. és 20. között rendezik meg a zöldség-gyümölcs ágazat legnagyobb nemzetközi kiállítását Berlinben. A szervezők bíznak abban, hogy májusban már több vevő érkezhet a világ számos pontjáról. Különleges formája lesz ez azonban a kiállításnak, a szervezők új szlogent is kitaláltak hozzá: Találkozzon a helyszínen. Csatlakozzon online.

Javultak az agrárium szereplőinek kilátásai

Jelentősen javultak a magyar mezőgazdaság kilátásai a koronavírus-járvány első hullámához képest – derül ki a Takarékbank október 21-ei sajtótájékoztatóján bemutatott Takarék AgrárTrend Indexének harmadik negyedéves felméréséből. Ugyanakkor a piaci szereplőknek továbbra is óvatosnak kell lenniük a jövőben.

Az EU-ban betilthatják a kolbász elnevezésű vegán termékeket

E tárgykörben a végső szavazásra várhatóan két hét múlva kerül sor az Európai Parlamentben, melynek tagjai azt szeretnék megakadályozni, hogy a növényi eredetű termékeket gyártók ne használják a hús- vagy tejtermékekkel jellegzetesen kapcsolatos kifejezéseket, ennélfogva betiltanák az olyan szókapcsolatok, mint például a „vegetariánus burger”, „yoghurt stílusú” vagy „sajtpótló” használatát.

A gyönyörű gránátalma

A gránátalma mediterrán növény, de közép-ázsiai őshazájából meghódította Európa déli vidékeit, Dél-Amerikát, Észak-Afrikát és termesztik Indiában, Indonéziában trópusi, szubtrópusi éghajlaton is. Könnyen szaporítható magról vagy gyökérsarjakról, viszonylag ellenálló, gyönyörűen virágzó növény. Ahogy melegszik az idő, hazánkban is mind többfelé lehet termeszteni.

A fenntartható termelést meg kell fizetni

Az Európai Bizottság Termelőtől a fogyasztóig stratégiája megalapozhatja a fenntarthatóbb és zöldebb mezőgazdaságot, de a Közös Agrárpolitika ambiciózus reformja mellett arra is szükség van a sikeréhez, hogy méltányosan megfizessék a gazdákat a fenntartható termelésért - hangzott el a Politico online mezőgazdasági és élelmiszer-csúcstalálkozóján.

Megnyílt az első narancsbor bár Londonban

Az Egyesült Királyság első narancsbort felszolgáló bárja a Silver Lining megnyílt Londonban. A narancsbor elnevezés talán úgy hangzik, mint egy új kifejezés vagy trend, de valójában az egyik legrégebb óta készített bortípus a világon.