Back to top

Harmadik éve hullámvölgyben a magyar gyümölcsfaiskolák

Az idén ismét nehéz évük van a hazai gyümölcsfaiskolásoknak. Elsősorban a tavaszi fagyok miatt kieső termelői bevételek okozzák, hogy a szokásos oltványmennyiség kis hányada kelt el eddig, és folyamatosan csökken a hazai szaporítás. Az AKG-program kifutása miatt a pótlások is elmaradnak, kevesen gondolkodnak nagyobb telepítésben.

Fotó: Horváth Csilla
Már tavasszal visszamondtak tételeket a koronavírus-járvány miatt, mondta Palesits Zsolt, a Magyar Gyümölcsfaiskolák Országos Egyesülete elnöke. Azután megérkeztek a tavaszi fagyok, amelyek gyakorlatilag letarolták a Duna-Tisza köze gyümölcsöseit, még alma vagy szilva sem maradt számottevő mennyiségben, pedig ezek a legkésőbb virágzó gyümölcsök.

Nagyon kevés megrendelés érkezik tehát a termesztőktől, még az ültetvények pótlására sem viszik az oltványokat.

A Palesits Faiskola korábban körülbelül 10 ezer meggyoltványt adott el, az idén alig ezret kérnek tőlük. Az egyedüli kedvező, sőt nagyon jó fejlemény az volt az idén, hogy ugrásszerűen nőtt az igény a szamócapalántákra. Európa-szerte fagyos volt a tavasz, ezért nem érkezett meg a szokásos importszamóca, a hazai gyümölcsöt nagyon jó áron lehetett eladni. Több mint egymillió palánta kelt el a faiskolában, de a többi oltvány és a bogyósok értékesítése padlót fogott, fogalmaz Palesits Zsolt.

Elsősorban a fagykárra lehet visszavezetni ezt a keresletzuhanást, ennek ellenére a hazai faiskolások nem kaptak segítséget az államtól, szemben sok más ágazattal.

A faiskoláknak speciális géptámogatásra is szükségük lenne, mert a legtöbben ősöreg célgépekkel dolgoznak.

Az eddigi géptámogatások csak traktor vásárlását tették lehetővé a számukra, ilyen speciális faiskolai berendezésre még soha nem volt pályázati kiírás, márpedig egy 30-40 milliós hidastraktor vásárlásához nem elég tőkeerősek a cégek.

Több faiskola visszafogta a szaporítását
Fotó: Horváth Csilla
Zajlik a generációváltás, illetve csak szeretnénk, hogy a mostani faiskolások helyét átvegyék a fiatalok, de kevés a vállalkozó. Aki a rendszerváltáskor kezdte, vagy nem folytatja a munkát, vagy egyszerre küzd a termeléssel, értékesítéssel, marketinggel, mert nem elég nagy, hogy másokra bízhassa a feladatokat. A fiatalok gyakran csak kiegészítő tevékenységként kezdenek szaporítani.

Régi és állandó gond, hogy hazánkban a termesztők nem rendelik meg előre az oltványokat, így a faiskolák rizikót vállalnak a szaporítással, főként a korábbi gyakorlatra támaszkodva terveznek. Így viszont nem nagyon vállalkoznak licences fajták behozatalára, padig egyre több jó gyümölcsfajta áll fajtaoltalom alatt. A licencdíj elérheti a 4 eurót is szemenként, ami az alannyal és a kétéves neveléssel együtt igen drága oltványokat eredményez.

Licences fajtákat csak a komoly termesztők telepítenek, sokan közülük viszont saját maguk nevelik föl a csemetéket.

A hazai vírusmentes szaporító alapanyag-ellátás gondja pedig az, hogy a szemzőhajtást termő törzsültetvényeket a gyümölcstermesztési kutatóintézet állomásain tartják fenn, miközben szinte folyamatosan átalakítják, átszervezik az intézetet.

A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal segítő szándékkal ellenőrzi a szaporítóanyag-termelést, vizsgálja a piacokon a csemeték eredetét.

Forrás: 
magyarmezogazdasag.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Vegyes kisgazdaság - A haszon nézőpont kérdése

Pottyondy Ákos és felesége, Patricia 2018-ban alapították meg saját vállalkozásukat Pannonhalmán. A település Tóthegynek nevezett részén, egy régi parasztudvaron hozták létre a több lábon álló családi gazdaságot, az Ürmös Portát. Nem piacra dolgoznak, a saját szükségleteik kielégítésére, vegyszerek felhasználása nélkül termesztenek zöldség- és gyógynövényféléket, gyümölcsöt.

A siker küszöbén a muraközi ló

Új fejezetet nyitott a muraközi ló regenerálásában, amikor 2016 októberében V. Németh Zsolt államtitkár bejelentette a muraközi kutatási program indítását.

Kedvelt ünnepi motívum és védett növényfaj: a magyal

Az egész világon kedvelt a karácsonyi ünnepi dekoráció népszerű motívuma a magyal (Ilex). A tekintélyes, akár 8-9 méteres magasságot is elérő növény a sötétzöld szúrós ágával és élénkpiros bogyóival már az ókorban szimbolikus jelentéssel bírt. Most Németországban ezt a védett növényfajt választották az "Év fájának".

A klímavészhelyzet kertjei

Tervezői munkám, kertészkedésem közben szerzett tapasztalataim, a szakmai továbbképzések és beszélgetések lassacskán meggyőztek arról, hogy klímavészhelyzet küszöbén állunk. Nem mondhatom, hogy lelkileg könnyű volt szembesülni a probléma súlyával, hiszen vélhetően az emberiség eddigi legnagyobb próbatétele vár ránk, de örülök, hogy megtörtént, hiszen felismerés nélkül nincs cselekvés.

Változás a KWS Magyarország élén: Szanyi István lett a vállalat új ügyvezető igazgatója

A KWS Magyarország Kft. örömmel jelenti be, hogy a cég ügyvezető igazgatói pozícióját 2020. október 26-tól Szanyi István tölti be. A kereskedelmi igazgatói feladatokat Pallós Mihály látja el.

Az év utolsó hónapjának növénye: a pálmaliliom

A Holland Virágiroda a Yuccát, másnéven pálmaliliomot választotta december hónap növényének. A következő évtől a Virágiroda szakít a sok éves hagyománnyal, többé nem havonta fogja megnevezni a célzott reklámkampánnyal támogatott növényeket, hanem szezononként állít össze trend kollekciókat.

Kereskedelem a brexit után

Az Egyesült Királyság 2020. január 31-én kilépett az Európai Unióból. Az EU és az Egyesült Királyság azonban átmeneti időszakról állapodott meg, amely december 31-ig tart. Mivel jelenleg egész Európában a koronavírus-járvány második hulláma okozza a legfőbb gondot, a holland kertészeti vállalatok sem elsősorban a brexit miatt aggódnak.

Átalakuló választék a faiskolákban

A Német Faiskolák Szövetségének jelzése szerint hiány tapasztalható a piacon néhány lombos fafajtából.

Elkészült a világ méhösszeírása

A világ 20 ezer méhfajáról készült összeírás jelent meg a Current Biology folyóiratban. Kínai és szingapúri kutatók állították össze a méhek eloszlásáról és a jelenlétüket befolyásoló tényezőkről szóló jelentést több mint 5,8 millió publikáció alapján.

Elindult a Kiváló Minőségű Élelmiszer védjegyrendszert népszerűsítő kampány

Az Agrárminisztérium (AM) a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatallal (Nébih) és az Agrármarketing Centrummal (AMC) közösen népszerűsíti az állami garanciával járó minőséget. A Kiváló Minőségű Élelmiszer (KMÉ) védjegyeket bemutató kampány célja, hogy a lakosság és az élelmiszeripar szereplői közül is minél többen megismerhessék az új védjegyrendszert és annak előnyeit.