Back to top

Új kapuk nyíltak a magyar termékek előtt

Noha a koronavírus-járvány okozta helyzet nem feltétlen szolgál a pozitív gondolatok táptalajául, a biztonságos, minőségi alapanyagokból készült magyar élelmiszereknek kétségtelenül kedvező közeget teremtett. Ugyanakkor az már kérdéses, hogy vajon az észérvek vagy inkább az érzelmek vezérlik a fogyasztókat, miközben leemelik a hazai termékeket a polcról.

A témában a KNK PR&Media Kft. szervezett háttérbeszélgetést, mely segített közelebb kerülni a válaszhoz. A program első perceiben elhangzott: annak a termékpályának, melyet a Bonafarm Csoport sertésintegrációs rendszere hozott létre, az elmúlt évek fejlesztéseinek köszönhetően egyre kisebb az importigénye. Az egyes gépek, illetve technológiák mellett nagyobb mennyiségben csak a tömegtakarmány-gyártás során használt vitaminok és premixek, valamint a csomagolóanyagok származnak külföldről.

A Bonafarm Mezőgazdaság által kiépített sertésintegrációs rendszer fejlesztésének eredményeként folyamatosan csökken a malac import szükséglet is. Éder Tamás annak az MCS Vágóhíd Zrt.-nek az igazgatósági tagjaként vett részt a beszélgetésen, mely a Bonafarm Csoport stratégiai partnere s egyben a csoporthoz tartozó Pick Szeged Zrt. alapanyag-beszállítója. Szavai szerint tevékenységük kulcsa, hogy az általuk feldolgozott sertésállományt a nemzetközi szinten versenyképes keretek között, helyben állítják elő, együttműködve több mint 100 kis- és közepes méretű mezőgazdasági vállalkozással, állattenyésztőkkel és őstermelőkkel.

Prémium termékek – tudatos fogyasztóknak

Az MCS Vágóhíd Zrt. sertésvágóhídja Mohácson
Fotó: MTI/Sóki Tamás
A partnereik által előállított hízókat is beleszámítva idén körülbelül 1 millió sertést vágtak le az ország legmodernebb vágóhídjának számító mohácsi üzemükben. Ebből 650 ezer állat a Bonafarm Csoport által koordinált integrációs rendszerből került ki, köztük az a 160 ezer sertés is, melyekből a prémium szegmensbe pozícionált Pick Friss hús termékek készülnek.

E termékekkel a cég azt a fogyasztói réteget célozta meg, mely egyre inkább tudatos vásárlásra törekszik, s fontosnak tartja, hogy olyan magyar terméket tegyen a kosarába, ami magas szintű állatjóléti feltételek mellett, minél kisebb ökológiai lábnyomot hagyva készül.

„Ezek a húsok 100 százalékban GMO-mentes takarmánnyal etetett, antibiotikum-mentesen hizlalt sertésekből származnak.

Noha az Európai Uniós állatjóléti feltételek szigorúak, ezeket az állatokat még magasabb fokú követelményeknek megfelelően, 30-40 százalékkal alacsonyabb telepítési sűrűséggel tartjuk” – magyarázta a szakember. Példaként említette még az állatok „szórakoztatását” szolgáló berendezéseket, a szellőző- és levegőminőség-javító rendszert, illetve elmondta azt is, hogy míg az EU-s szabályozás szerint az élő állatok pihentetés nélkül 8 órán keresztül szállíthatók, addig Mohácsra legfeljebb 3 órányi távolságból utaztatják a vágásra szánt sertéseket.

Ez azért is fontos, mivel a rövidebb szállítási idő az állatoknak kevesebb stresszt okoz, ez pedig jobb húsminőséget eredményez. Továbbá az sem elhanyagolandó, hogy a cég – ahogy a nagy üzemeknél ez megszokott – napi kapcsolatban van a hatósági állatorvosokkal és élelmiszer-biztonsági szakemberekkel.

Kiszámíthatóság és biztonság

A mohácsi vágóhíd jelenleg körülbelül 700 embert foglalkoztat, s mivel a vágás és húsfeldolgozás kézi munkaerőt kíván, hosszútávú munkalehetőséget biztosít számukra. Éder Tamás ennek kapcsán elmondta, hogy bár 1 évvel ezelőtt még igencsak nehéz volt jó húsipari szakembert találni, a hazai munkabérek alakulása, a külföldi – németországi – munkaerő-kölcsönzési rendszer szigorodása, no és persze a koronavírus-járvány okán egyre többen keresnek munkát az országhatáron belül. A járvány ugyanakkor azt is eredményezte, hogy a vásárlók többsége az általa leginkább biztonságosnak vélt, csomagolt húsipari termékeket részesíti előnyben.

Szívügyük a magyar termék

A biztonságos, megbízható minőségű magyar termékek népszerűsítésére kötelezte el magát a 2006-ban alapított Magyar Termék Nonprofit Kft., tanúsító védjegyével segítve e termékek egyszerű és egyértelmű azonosíthatóságát. Benedek Eszter ügyvezető – a beszélgetés másik résztvevője – mindenekelőtt elmondta: az elmúlt bő egy évtizedben fokozatosan vált egyre inkább hangsúlyossá a vásárlói tudatosság hazánkban, s már nemcsak az ár és a minőség, hanem a magyar eredet is fontos szemponttá vált a fogyasztók számára. Noha lényegesek a hazai termékek vásárlása mellett szóló racionális érvek is, a többség elsősorban az érzelmeire hallgatva választ élelmiszert a boltok polcairól, nem véletlenül hirdeti a cég szlogenje, hogy „Szívügyünk a Magyar Termék”.

Amit azonban minden kampányuk alkalmával hangoztatnak, az az a tény, hogy a magyar termékek vásárlása a hazai munkahelyek megőrzését szolgálja. Ez az üzenet a koronavírus-járvány márciusi, magyarországi megjelenését követően még nagyobb hangsúlyt kapott: a „Vedd a hazait! Védd a hazait!” elnevezésű kezdeményezésükben öltött „testet”.

„A fogyasztók többsége saját maga is tapasztalja, hogy mennyire fontos az, hogy megőrizzék a munkahelyét, mindemellett a minőségi, magyar termékek vásárlása mellett szóló racionális érvekre is fogékonyabbak most.

A Magyar Termék tanúsító védjegyeivel ellátott termékek esetében biztosak lehetnek abban is, hogy nem fognak élelmiszer-biztonsági problémákkal vagy éppen fogyasztómegtévesztő információkkal szembesülni” – mondta. Emellett hangsúlyozta azt is, hogy a hazai termékek könnyebben elérhetők, illetve pótolhatók, ami a járvány első, tavaszi hullámakor is bebizonyosodott.

Nem pusztán fellángolás

A fentebb említett kampány a közösségi médiumok felületein indult el tavasszal, s csakhamar nagy népszerűségre tett szert a legkülönfélébb cégek körében is – közel 100 vállalkozás csatlakozott hozzá –, akik saját kampányaikban is felhasználták az említett szlogent. Éppen ezért a folytatás sem váratott sokáig magára. 24 cég, köztük a PICK Friss húsokat előállító MCS Vágóhíd Zrt. közreműködésével készítették el azt a TV-kampányt, melynek fő mondanivalója, hogy bár sokfélék vagyunk, abban egyetértünk, hogy magyar termékek vásárlásával a hazai vállalkozások megmaradását, a munkahelyek megőrzését támogatjuk.

Az ügyvezető szerint a jellegi helyzet jó lehetőséget ad a magyar termékek népszerűsítésére, ugyanakkor nem tagadja, hogy a hosszútávú, folyamatos kommunikáció jelentheti a siker kulcsát, éppen ezért már tervezik a jövő évre szóló kampányokat is. „Biztos vagyok benne, hogy a magyar termékek iránti keresletnövekedés nem pusztán fellángolás a fogyasztók részéről, ettől függetlenül igyekszünk mindent megtenni azért, hogy fenntartsuk az érdeklődésüket” – tette hozzá.

Forrás: 
magyarmezogazdasag.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Meddig tart a munkaidő a home office-ban?

Védené a munkavállalók azon jogát az Európai Parlament, hogy munkaidőn kívül hátrányos következmények nélkül távol maradhassanak az elektronikus munkahelyi hálózatoktól.

Első alkalommal nyert vegán étterem Michelin csillagot

Először díjaztak vegán ételeket felszolgáló éttermet Michelin csillaggal Franciaországban. Az ONA, vagyis Origine Non Animale (Nem Állati Eredetű) egy francia városban, Arèsban található étterem, melyben növényalapú ételkülönlegességeket szolgálnak fel egy hétfogásos ínyenc menüből, aminek a választékát havonta lecserélik.

Az EU biovédelmi rendszerrel készülne a következő válságokra

Az Európai Unió biovédelmi rendszer létrehozására törekszik a köz- és a magánszféra között kialakított partnerség formájában, hogy felkészüljön a jövőbeni egészségügyi válságokra - jelentette be Ursula von der Leyen az Európai Bizottság elnöke, a 2021-es davosi világgazdasági online fórum résztvevőihez intézett videoüzenetében.

Az Auchan átlagosan 5,6 százalékkal emeli az áruházi dolgozók alapbérét

Az Auchan Retail Magyarországnál a nem vezető beosztásban dolgozó áruházi munkatársak alapbére átlagosan 5,6 százalékkal emelkedik március 1-től - tájékoztatta a vállalat szerdán az MTI-t.

Lehet, hogy a háziállatokat is be kell oltani a Covid-19 megfékezéséhez

A jövőben szükség lehet a háziállatok oltására a Covid-19 ellen a koronavírus terjedésének megfékezése érdekében. A fertőzött állatok leölése helyett az oltást kellene választani.

Olyan lesz a jövőnk, amilyenné tesszük

Cselekedni kell, és minél hamarabb, hogy visszaszerezzük a külföldi fajták térhódítása miatt elvesztett pozícióinkat. Ha mi, növénynemesítők, vetőmagtermesztők és a döntéshozók, nem teszünk semmit, ha elfogadjuk a magyar fajták rendszerváltás óta tartó kiszorulását a hazai vetésterületekről, akkor elveszünk. Nemcsak mi, hanem élelmiszer-gazdaságunk is teljesen függővé válik a külföldtől.

A chips kivételével szűkült a burgonyatermékek piaca

Amikor a burgonyapiac felkészült a 2020-as évre, még senki sem gondolta, hogy egy világjárvány, illetve az ahhoz kapcsolódó intézkedések teljesen átírják a kereskedelmi terveket. A Kertészet és Szőlészet 4. számában Szabó Kristóf részletezi ennek hatásait a német és lengyel feldolgozásra és felvillantja a brexit hatásait. Most az is kiderül, mi újság például a belga, holland és az amerikai piacon.

Mikrozöldek különleges csomagolásban

A dán Grow Up FARM cég teljesen új terméket dob piacra Eat-Grow-Repeat néven. A borsó-mikrozöld különlegessége valójában a csomagolás, amelynek alja csírázta­tótál­caként funkcionál, miután a zacskó felső részét eltávolították. Ha a tálcát világos helyre, például ablakpárkányra helyezik és locsolják, újranőnek a zsenge mikrozöldek.

Sajtokat hív vissza a forgalomból a Kőröstej

A Kőröstej Kft. elővigyázatosságból visszahívja a forgalmazásból egyes Kőrösi sajtkorong elnevezésű termékeit, mert üvegdarab lehet bennük - hívta fel a figyelmet a vállalat kedden.

Újratervezéssel növelték a bevételt

A nemzetközi gombaipar számára is kihívásokkal teli év volt 2020. A szigorúbb határellenőrzés megnehezítette az erdei gombák szállítását, a gasztronómiai fesztiválok és az adventi vásárok elmaradása pedig katasztrofálisan visszavetette a gomba iránti keresletet. Ennek ellenére a nemzetközi gombakereskedelemmel foglalkozó németországi vállalat, a Paris Direkt sikeres évet zárt.