Back to top

Kína tejpiaca – a feneketlen hordó esete

Csak rövid időre rázta meg a koronavírus-válság a kínai tejtermék-piacot, újra rohamosan növekszik a fogyasztás. Sőt, olyan mennyiségre van igény, amelyet a helyi termesztés felfoghatatlan időn belül nem lesz képes fedezni. Veszik tehát külföldről a tejet, tejport, vajat, sajtot… Az exportőr országok mindeközben igyekeznek jól helyezkedni és szerződésekkel bebiztosítani a pozícióikat.

Hosszú elemzés jelent meg a német agrarheute.com agrárhírportálon, a szerző az USA agrárminisztériumának külügyi szolgálata (FAS/USDA) által kiadott éves jelentés alapján rajzolt átfogó képet. Egyebek között szó van benne arról, hogy

míg a kisebb tejtermelő üzemek nehéz helyzetbe kerültek a járvány miatt, addig a nagyok – állami támogatással – könnyen megúszták;

és arról, hogy bár évi 5%-kal nő a termelés, még olyan messze van az előállított tejtermékek mennyisége az elfogyasztottakétól, hogy úgy tűnik, soha nem fogja utolérni. Olyannak tűnhet tehát Kína a tejimportőröknek, mint a feneketlen hordó, ám mégsem mindenkinek egyenlők az esélyei. Ausztrália, Új-Zéland és az USA mindent megtesz, hogy kétoldalú kereskedelmi és vámegyezményekkel bebiztosítsa pozícióit, ebben a helyzetben pedig az európai szereplőknek elég nehéz a piaci részesedésüket megtartani. Egyelőre mindenesetre az EU a folyékony tej legnagyobb beszállítója (főként UHT tejről van szó), sajtból ugyanakkor Új-Zélandról és Ausztráliából érkezik a legtöbb.

Kínai adatok szerint 2019-ben

fejenként és naponta 97 gramm tejet fogyasztott a lakosság (folyékony tejre átszámolva), miközben a világátlag 303 gramm,

és Kínában is az az ajánlás, hogy érje el mindenki a 300 grammot. Van tehát hova fejlődni.

Mindeközben a helyi tejipar is rohamléptekkel fejlődik, az állam is rengeteg pénzt áldoz az ágazat felhozására mind a gazdaságok számát, mind hatékonyságát illetően. A nagyüzemekben 2020-ban körülbelül 8000 kilogramm tejhozammal számolhattak tehenenként. Az ágazat 70%-át teszik ki a nagyüzemek, azok képesek korszerű fejéstechnológiába és modern genetikába is beruházni, a kicsik pedig mind jobban leszakadnak – olvasható az USDA-elemzés alapján készült cikkben.

Forrás: 
magyarmezogazdasag.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Harc a pozsgás ritkaságokért

A pozsgás növények már közel 15 éve divatosak, és minél kedveltebbek, annál többféle típust keresnek a vásárlók. Az érdeklődés várhatóan a közeljövőben sem csökken, a termesztők azonban egyre nehezebben találnak különleges, egyedi változatokat, mondta Bill Steen, a Fleurizon vezérigazgatója.

Szerencsehozó növények az élelmiszerüzletekben

A madársóska (Oxalis) egyike azoknak a fajoknak, amelyek értékesítési időszaka nagyon rövid. Noha néhány kereskedelmi egység már karácsony előtt elkezdi árulni a négylevelű szerencsehozó növényt, a kereslete zömmel a két ünnep közötti néhány napra korlátozódik. Wilhelm Baum düsseldorfi kertészete főként élelmiszerboltoknak és diszkontáruház-láncoknak szállít, 6-7-9 és 11 centiméteres cserepekben.

A vizsgált üzletek harmada vétett árfeltüntetési hibát 2020-ban

A fogyasztóvédelem tavaly mintegy ötezer bolt árfeltüntetési, áralkalmazási gyakorlatát ellenőrizte, a szakemberek közel 1700 helyszínen tapasztaltak hiányosságot. Termékekre vetítve jóval kedvezőbb volt az arány: a kereskedelmi egységekben vizsgált 600 ezer árucikknek mindössze 3 százalékánál merült fel kifogás.

Segítségre szoruló kis- és középvállalkozások

A kis- és középvállalkozásokat súlyosan érintette a COVID-19 világjárvány okozta válság. Az Európai Parlament lazítana a velük szemben támasztott szigorú szabályokon. Az EU-ban működő mintegy 24 millió kis- és középvállalkozás (kkv) adja a gazdaság alapját. A 27 tagállamban a vállalkozások 99 százaléka a kkv, amelyek mintegy 100 millió embernek adnak munkát.

Más, mint a többi - újszerű mikulásvirág

Alig múltak el az ünnepek, a Dümmen Orange már a következő karácsonyra készül. A J’Adore nevű mikulásvirág-család növényei tökéletes formájukkal, kompakt növekedésükkel és a fellevelek mutatós színével hívják fel magukra a figyelmet.

Ugrásszerűen nőtt a növényi eredetű élelmiszerek eladása

Egy friss felmérés szerint január első hetében 50 százalékkal több növényi eredetű élelmiszert vásároltak a fogyasztók az Egyesült Királyságban, mint a tavalyi esztendő ugyanezen időszakában. A növekedés hátterében két fő ok áll. Lássuk, mik ezek.

A világ egyik legdrágább fogása: 60 millió egyetlen halért

A tokiói piac rendszeres új évi árverésén 200 000 dollárért, mintegy 60 millió forintért kelt el a tonhal, mely a tavalyi árhoz képest jelentős visszaesést mutat. Az említett kékúszójú tonhalat 20,8 millió jenért, azaz pontosan 202, 197 dollárért adták el az első aukción a Toyosu halpiacon miután az ünnepeket követően újranyitott.

Európa "zöldség-gyümölcs" kapuja Hollandia: 120 országból importálnak

Hollandia 2020-ban ismét bebizonyította, hogy a zöldség-gyümölcs világkereskedelem fontos szereplője. Külföldi eladásai 6%-kal, 12,9 milliárd euróra emelkedtek a GroentenFruit Huis adatai szerint. Ez elsősorban a rotterdami kikötőn keresztül érkező áruk továbbértékesítésének köszönhető.

Áruellátás hiány, kikötői káosz, egyszóval: Brexit

A brit szupermarketek zöldség- és gyümölcspolcai konganak az ürességtől, ez jól szemlélteti a brexit, illetve a koronavírus együttes hatását az áruszállításra és ellátásra, ugyanis a kikötőkbe érkező kamionosokra az eddigieknél sokkal több papírmunka vár.

Mads Mikkelsen a sztárja az új Carlsberg reklámnak

A Carlsberg leleplezte legújabb reklámját, melyben alkoholmentes sörüket népszerűsíti. A vállalat úgy döntött, hogy eljött az ideje az alkoholmentes sörök piacának fellendítéséhez, ezért a Carlsberg 0.0 promóciós reklámjához a híres dán színész, Mads Mikkelsen-t kérték fel, hogy főszereplője legyen a videónak.